Wednesday, November 12, 2014

Dollah Superstar

Dollah Superstar(2014)... well.. ceh wahhh, saya dengan sedihnya terpaksa menanggap filem ini sebagai 'the making of dollah superstar', sebuah filem di dalam filem umpama mimpi dalam mimpi, impikan sesuatu yg daboom utk filem ini namun ianya tetap tinggal sebagai impian, genre apakah agaknya? horror? tak seram pong, komedi? tak gelak pong, actions? tak teruja pong, the making of..? yeahhh dat's it..!! Plot kelam-kabut slapstick HongKong stail, artis top yg ramai tu pong sekadar tempelan, jika digarap utk sebuah cerita yg lebih serius, ada motif dan isi, rasanya tak menang awards, tak jana laba sekali pong, se-kurang2nya boleh dibuat sebagai sebuah filem kajian yg sentiasa evergreen.. tapi filem kedua dari Dir.Kabir Bhatia ini selepas setem(2009) boleh dikira agak berani mencari idea yg agak fresh utk scene filem2 malaysia, seperti membuat aksi rempuhan kenderaan di dalam bangunan, namun tak terlepas adegan cedokan dari filem inggeris, contohnya adegan tembak dollah rimau 4puluh 6belas kali tapi tak juga mati2, tak silap saya scene tu ada dalam cerita loaded weapon 1(1993), kekuatan filem ini hanya ada sedikit pada skrip yg penuh dgn ucapan sinikal, pada pendapat saya penonton filem sekarang sudah mempunyai pelbagai pilihan filem untuk ditonton, risau bila difikirkan penonton yg ke cinema hanya akan menonton filem2 melayu setelah cerita lain sudah fully book, cuba letakkan satu piring 'kemanisan' dalam satu2 hidangan cerita itu, saya rasa ianya akan sentiasa hidup walau pun filem tu dah jadi lapok. Awie adalah satu ikon atau seorang idola yg ada peminat tegarnya yg tersendiri, kalau saya rasa dia diberi satu pilihan utk mencantikkan lagi filem ini, sudah tentu ia akan menyanyi utk satu lagu slowrock menikam sukma ciptaan terbaru untuk filem ini(MelodLeleh sukar dipisahkan dengan org melayu kita..!).. bukan lagu 'Formula Popular Dollah Superstar' sebagai soundtrack promo.. lagi pong genre new wave rappping mcm tu sesuai utk satu golongan saja..! tidak terniat utk kondem filem ini, tapi jujurnya setelah saya habis tonton cerita ini saya terpaksa tonton konsert ManoWaR 'absolute power' untuk recover balik semangat saya yang hilang...

No comments:

Post a Comment